Digital kompetens för förskola, förskoleklass, fritidshem och den obligatoriska skolan

Digital kompetens blir allt vanligare i dagens samhälle och ställer stora krav på oss alla, inte minst dagens barn och ungdomar. Det ställer helt andra krav på oss lärare och vår undervisning. Flera länder har redan ändrat sina läroplaner där programmering är en del av undervisningen i matematik och slöjd. I Sverige är förslaget att programmering inte ska ses som ett nytt ämne, men ingå i ämnena matematik och teknik. Skolverket lämnade den 4 april 2016 ett förslag på nationell strategi för skolans digitalisering till regeringen. Den gäller för förskola, förskoleklass, fritidshem och den obligatoriska skolan (Läs mer här!).

I oktober var jag för andra året i rad på Makerdays i Göteborg för att fylla på med goda tips och idéer hur vi kan tänka kring Maker. Makerkulturen är just vad det låter som, en kultur där fokus ligger på skapandet. Skapandet utgår från de traditionella slöjd-, hantverks- och uppfinnarämnena  samtidigt som modern teknologi vävs in och kopplas på. Sakta men säkert kommer detta mer och mer in i både förskolan och grundskolan. Typiska verktyg att använda är 3D-skrivare med program, GreenScreen, elektronik, Robotar, Strawbees och MaKey MaKey och programmering.  Det ger goda förutsättningar att utveckla mångsidiga kompetenser och självklart de digitala, i enlighet med skolverkets förslag på nationell strategi (2017-2022).

Förutom flera bra föreläsningar fick jag även gå på spännande workshops som gav många nya idéer och tankar om hur vi i Huddinge kan utveckla Makerkulturen. På workshopen med Väsbys två digitalistor som arbetar mot förskolorna i kommunen fick jag idéen att skapa en YouTube kanal. I deras kanal hade de skapat olika listor som pedagogerna kan använda i det digitala arbetet med barnen, exempelvis filmer för att jobba med GreenScreen, kodning, olika teman mm. Som sagt, det inspirerade mig att göra det samma för Huddinge kommuns lärare och pedagoger, och i går blev den någorlunda klar, i alla fall så pass att den kan sjösättas. Tilläggas skall också att även Johan Fjällman från förskolan Daggkåpan och deras YouTube kanal har bidragit till en del av de filmer som finns i mina listor. Använd listorna och filmerna så mycket ni vill, jag kommer att fylla på vartefter jag hittar bra och användbara filmer.
Du hittar filmerna under denna adress: Huddingepedagogens filmbank
och även i denna QR-kod: Preview of your QR Code

Jag hoppas att filmerna kommer till nytta, men också att ni hör av er om ni saknar kategorier!

Titta gärna på filmen med Linda Mannila, som till vardags undervisar och forskar i datavetenskapens didaktik vid Åbo Akademi, men som nu är tjänstledig för att arbeta med flera projekt som rör programmering i den finska grundskolan. https://youtu.be/CIiThgZPDzs 

 

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*