#MakerDays – 2 dagar med aktiva workshopdagar!

Tisdag den 3 och onsdag den 4:e mars var det Makerdays i Göteborg, två dagar med programmering och skapande med IT som material. Pedagoger från hela Sverige möttes för att jobba i workshops med Scratch, Makey Makey, 3D-printing, VAD, Arduino och dataslöjd! Arrangörer var Lin Education i samarbete med Lindholmen Science Park, Interactive Institute Swedish ICT och Chalmers. MakerDays är en mötesplats där makerkulturen (läs mer här) och lärandet möts.  Makerkulturen är en samtida kulturform som har bakgrund i den klassiska och digitala gör-det-själv-kulturen. Erfarna och mindre kunniga möts i workshops och konferenser för att dela med sig till varandra, men det är också ett forum för att samtala om lärandet i den digitala tid vi lever och är på väg in i. Som ett komplement till de olika workshops som hölls under de två dagarna hölls det även ett akademiskt spår organiserat av  Chalmers och forskargruppen Interaktionsdesign och Barn . Det fungerade som ett informellt forum med möjlighet att diskutera och presentera olika erfarenheter, metoder och modeller mm. De berättade om deras projekt Makerspace i skolan med Vinnova som startade hösten 2014 i syfte att skapa broar mellan den fysiska och digitala världen genom att forska, testa och utvärdera koncept, digital kompetens och lärande i fysiska och virituella uppbyggda miljöer. De är nu i en fas där de vill utveckla projektet och söker nya skolhuvudmän, företag och andra intresserade. Du kan läsa mer om deras projekt och ansöka om du är intresserad här. Makerspace

Workshops och seminarier:

Design för lärande: Ett sätt eller metod att försöka förstå hur skapandeprocessen går till! Hur skapar man kreativa processer? Hur får man elever att behålla sin motivation? På bilderna ses Carl Heath som är forskare och designer vid Interactive Institute Swedish ICT och var en av de som höll i Makerdays.

Här hittar du presentationen från föreläsningen! Programmering med Scratch Vi fick prova på grunderna till programspråket Scratch som är ett webbaserat program. Det passar både för yngre och äldre elever och kan integreras tillsammans med andra ämnen. Programmering i skolan som ämne som har diskuterats livligt den sista tiden. I England, Estland och Finland är detta redan på gång. Peter Parnes, professor inom området Distribuerade datorsystem och forskare runt IT i skolan höll föredrag där han utryckte att: ”Datorer har blivit en central roll i allt vi gör, finns överallt omkring oss och förekommer i alla yrkeskategorier. Det betyder inte att alla ska bli programmerare men få en förståelse för hur datorer fungerar och hur de ska användas effektivt”. ..

Vi kopplar i hop vår egen dator (skärm, mus, tangentbord mm): Skärmen kopplas i hop med Rasperry Pi som har ett litet chips med Scratch

Vi kopplar i hop vår egen dator (skärm, mus, tangentbord mm): Skärmen kopplas i hop med Rasperry Pi som har ett litet chips med Scratch

2 Här hittar du Scratch om du vill prova på! Här hittar du presentationen från workshopen! MakeyMakey och Littlebits Vi fick bygga vår egen spelkontroll och spela piano med egentillverkade tangenter! Tillsammans med MakeyMakey kunde vi både styra spelet och spela enkla melodier 🙂 Med detta enkla verktyg som är ett kretskort, lär man sig lätt vad som leder ström och vad ”jord” är, samt att tillverka nytt av gammalt. Här möts det digitala och det analoga i lek som lär… Med enkla medel som trolldeg, blyertspenna, folie etc kan du bygga dina egna saker som får liv genom att koppla på krokodilklämmor mellan din uppfinning och MakeyMakey´n och vidare in i datorn via USB-sladd!

Här hittar du presentationen från workshopen!   Akademiskt spår- Föreläsningar Här hittar du filmer på alla som föreläste: Eva Eriksson, Chalmers Tekniska Högskola Tobias Antonsson, maker och drönarbyggare från Bitcraze Rolf Ekman – The Makerbrain Peter Parnes – Skapande och skaparkultur som drivkraft för kreativt lärande i skolan 3D-Printing Du designar dina produkter i ett program som heter tinkercad.com som sedan skickar bilden till skrivaren. Än så länge är skrivare relativt dyra om man vill ha något som håller, men plasten som används är billigare nu än förut. Det satsas mycket på nedbrytningsbar plast som kan användas igen. 1Här hittar du presentationen från workshopen!

ARDUINO – Programmering med hårdvara (Arduino 1.6.0) Arduino är en liten dator utan skärm. På de svarta pinnarna kan du koppla in komponenter i som utför saker som du har programmerat in i din dator. Detta kändes svårt och passar för högstadiet eller gymnasiet.

Interactive Institute Göteborg Studio
Självklart var det mingel och tid för nätverka också, med tillhörande underhållning:  Mingel med Slackmanband
Två intensiva dagar till ända, men så lärorika!

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*