Likvärdig skola för alla med stöd av IT

Vi pratar så ofta om att ”alla elever ska ha lika möjligheter” att det ska vara likvärdig skola i Sverige. Är det så i Sverige? Vilka möjligheter finns det för våra barn och elever med handikapp/funktionsnedsättningar att lära på egna villkor? Känner lärare och pedagoger till vilka möjligheter det finns att med enkla medel underlätta för barn och elever bara genom att använda de inställningar som finns i telefon (iPhone) eller iPad?

I november hade jag förmånen att få åka till Berlin på ett Apple konvent.  Under en dag fick vi möta människor med olika handikapp och funktionsnedsättningar som berättade och visade hur de använde sig av sina telefoner och iPads för att underlätta i vardagen genom inställningar i iOs8. Inställningar som jag inte hade en aning om…!

Vilka inställningar kan man då göra? Genom att gå in på Inställningar  Allmänt  Hjälpmedel så hittar du olika möjligheter indelat i syn, text, hörsel, iPad hjälpmedel 1medier, inlärning och interagering. Jag går här igenom lite kort vilka inställningar som finns och vad de innebär, men det finns så klart mycket fler och mer avancerade inställningar än detta. Man behöver sitta ned och pröva sig fram för att bli trygg med dessa inställningar.  Jag kan verkligen rekommendera SPSM´s skrift ”Tips och idéer för iPad”  som beskriver hur man ställer in och aktiverar inställningarna. Du hittar den här.

Syn: Här finns det många olika inställningar att göra:

  • VoiceOver: Objekten på skärmen läses upp. Genom att trycka på ett objekt markerar  du det och om du trycker snabbt två gånger aktiverar du det. Talet iPad hjälpmedel 2kan ställas in i önskad hastighet och språk.  Även Punktskrift kan ställas in. Under Rotor kan du göra fininställningar som exempelvis att kunna skriva var som helst på skärmen (Handskrift).
  • Vidare går det att Invertera färger (bakgrunden blir svart och texten vit), eller ta bort färger med Gråskala.
  • Genom nya uppdateringen är talsyntesen (Talamarkering) bättre än förut. Med den kan du få text uppläst, exempelvis i anteckningar, mejl eller internetsidor. Ställ in så att den passar med läshastighet och det språk du vill att den ska läsa upp, samt om orden ska markeras när de läses upp (Markera innehåll).
  • Du kan ställa in om du vill att skärmen ska läsas upp genom att svepa med två fingrar från iPadens övre kant och ner.
  • Zooma texten, antingen med en mindre ram som kan flyttas runt eller hela sidan. iPad hjälpmedel
  • Genom att dra i reglaget kan du ställa in texten så att den blir större eller fet.
  • Du kan även få ramar runt knapparna (Knappformer), öka kontrast så att texten blir mer lättläst mm.
  • Du kan diktera text i stället för att skriva själv (tal-text). Detta aktiverar du genom Inställningar-Allmänt-Tangentbord-Aktivera Diktering

Hörsel:

  • Ställ in så att iPadens ljud går direkt in i hörapparaten med Bluetooth (Parkoppling).

Medier:

  • Det är möjligt att få text via iPad när du tittar på film (om filmen har text tillgängligt), även videobeskrivningar uppspelade.

Inlärning:

  • Genom att aktivera Guidad åtkomst kan du styra vilka funktioner i en app som ska vara tillgängliga och undvika oönskade tryckningar. Aktivera tjänsten genom att dra i reglaget. Du startar och stänger Guidad Åtkomst genom att snabbt trycka tre gånger på hemknappen. För att starta och avsluta behövs den kod som du aktiverade Guidade Åtkomsten med från början.

Interagering:

  • Reglagestyrning – Styr iPaden genom att använda ett adaptivt tillbehör, exempelvis ett externt tangentbord, kopplade brytare, eller den inbyggda kameran för att styra med huvudrörelser.
  • Assistiv Touch – Ändra inställningar för gester om du har motoriska svårigheter (exempelvis nypa, trycka på hemknapp), eller skapa egna som passar dig.
  • Hemknappsklickintervall – Justera hur fort man måste klicka på hemknappen vid dubbel-eller trippelklick.
  • Hjälpmedelsgenväg – Ställ in vad trippelklick på hemknappen ska aktivera (om du markerar fler måste du välja från den lista som kommer upp).

Läs mer här på skolverket om elever med funktionsnedsättning!
Här kan du läsa om barn och elevers rättigheter!
SPSM – It i lärandet

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*